Curierul Zilei - Eliberarea condiţionată şi percheziţii, modificate
PRIMA PAGINA arrow social economic arrow Social Economic arrow Eliberarea condiţionată şi percheziţii, modificate
 Publicitate pdf
Eliberarea condiţionată şi percheziţii, modificate
(1 vot)
Saturday, 24 August 2019

Ministerul Justiţiei a publicat proiectul pentru dezbatere

Eliberarea condiţionată şi percheziţii, modificate 


Modificări impor­tante ale unor acte normative, după cazul Caracal.  Minis­trul Justiţiei, Ana Bir­chall, a anunţat, că a iniţiat un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea u­nor articole din Codul Penal, Codul de Proce­dură Penală şi legea pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiu­ni­lor de Criminalitate Organizată şi Terorism. Se propun pedepse mai mari pentru infracţiuni contra persoanei şi înăsprirea condiţiilor pentru elibe­ra­re condiţionată dar şi extinderea atribuţiilor DIICOT.   

 Minisrul Justiiei Ana Birchal a anunţat că a fost publicta un proiect de Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală şi a Ordonanţei de urgenţă nr. 78/2016 pentru organizarea şi funcţionarea DIICOT, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. În proiectul susopuz dezbaterii publice, se precizează de ce este necesară modificarea actelor normative:  „Având în vedere amplificarea fenomenului criminalităţii săvârşite cu violenţă, în general, dar şi realităţile sociale ale ultimei perioade, care au generat un puternic impact negativ în rândul membrilor societăţii, precum şi luând în considerare că aceşti factori au relevat faptul că răspunsul instituţiilor statului, care trebuie să urmărească şi să asigure atât mijloacele de constrângere a infractorilor, cât şi identificarea şi diminuarea potenţialelor surse de criminalitate, nu este unul suficient de ferm, de natură a descuraja acest fenomen infracţional şi a crea un climat de securitate pentru cetăţenii ţării, prin ocrotirea valorilor sociale fundamentale şi instituirea unor repere legislative ferme subsumate acestui scop; Întrucât, pentru a asigura că dreptul la viaţa, libertatea individuală, alte drepturi şi libertăţi, prevăzute şi garantate de Constituţie şi apărate inclusiv prin dispoziţiile legii penale, sunt drepturi efective şi nu unele iluzorii pentru toţi cetăţenii, legiuitorul trebuie să asigure organelor judiciare acele instrumente legislative care să le permită acestora să-şi îndeplinească obligaţia de a desfăşura urmărirea penală şi judecata cu respectarea garanţiilor procesuale şi a drepturilor părţilor şi ale subiecţilor procesuali, astfel încât să fie constatate la timp şi în mod complet faptele care constituie infracţiuni, nicio persoană nevinovată să nu fie trasă la răspundere penală, iar orice persoană care a săvârşit o infracţiune să fie pedepsită potrivit legii, într-un termen rezonabil; Având în vedere inclusiv puternica reacţie a societăţii româneşti la recentele manifestări ale fenomenului criminalităţii săvârşite cu violenţă, manifestări care au fost de natură a genera nu doar oprobriul, dar şi un sentiment de insecuritate în rândul cetăţenilor; Întrucât organele judiciare au semnalat necesitatea adoptării urgente a unor măsuri legislative privind sporirea limitelor de pedeapsă, de natură să întărească funcţia de constrângere pentru persoanele care au nesocotit norma penală, dar şi funcţia de prevenire a săvârşirii altor infracţiuni contra libertăţii persoanelor“, sunt câtea dintre motive.

Pedepse majorate la răpire

Principalele modificări ţin de pedepsel legate de infracţiuni contraprsoanei, eliberări condiţionate şi efectuarea percheziţiilor. Ministerul Justiţiei propune o pedeapsă de la 2 la 8 ani pentru răpirea de persoane, iar dacă fapta a avut ca urmare moartea victimei, pedeapsa este închisoarea de la 7 la 18 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.
„ART. 205. Lipsirea de libertate în mod ilegal
(1) Lipsirea de libertate a unei persoane în mod ilegal se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 7 ani.
„(2) În cazul în care fapta este săvârşită prin răpire, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 8 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi“, se arată în proiectul de OUG.
În plus, se consideră lipsire de libertate şi fapta comisă asupra unui copil cu vârsta de până la 2 ani.
Înăsprirea condiţiilor de eliberare
Proiectul presupune şi înăsprirea condiţiilor de eliberare condiţionată. Astfel, acestea vor trebui îndeplinite cumulativ, în cazul în care cel condamnat să fie eliberat din puşcărie mai devreme.
„ART. 100. Condiţiile liberării condiţionate în cazul pedepsei închisorii
(1) Instanţa poate dispune liberarea condiţionată în cazul închisorii dacă sunt întrunite următoarele condiţii:
„a) cel condamnat a executat cel puţin două treimi din durata pedepsei, în cazul închisorii care nu depăşeşte 10 ani, sau cel puţin trei pătrimi din durata pedepsei, în cazul închisorii mai mari de 10 ani;”
b) cel condamnat se află în executarea pedepsei în regim semideschis sau deschis;
c) cel condamnat a îndeplinit integral obligaţiile civile stabilite prin hotărârea de condamnare, afară de cazul când dovedeşte că nu a avut nicio posibilitate să le îndeplinească;
d) instanţa are convingerea că persoana condamnată s-a îndreptat şi se poate reintegra în societate“, potrivit proiectului de act normativ.
„SECŢIUNEA a 6-a - Liberarea condiţionată
ART. 99. Condiţiile liberării condiţionate în cazul detenţiunii pe viaţă
(1) Instanţa poate dispune liberarea condiţionată în cazul detenţiunii pe viaţă dacă sunt întrunite următoarele condiţii:
„a) cel condamnat a executat efectiv 25 de ani de detenţiune;”
b) cel condamnat a avut o bună conduită pe toată durata executării pedepsei;
c) cel condamnat a îndeplinit integral obligaţiile civile stabilite prin hotărârea de condamnare, afară de cazul când dovedeşte că nu a avut nicio posibilitate să le îndeplinească;
d) instanţa are convingerea că persoana condamnată s-a îndreptat şi se poate reintegra în societate“, se arată în proiectul de OUG.
Potrivit proiectului de OUG, în cazul condamnatului care a împlinit vârsta de 65 de ani, se poate dispune liberarea condiţionată, după executarea efectivă a jumătate din durata pedepsei, în cazul închisorii ce nu depăşeşte 10 ani, sau a cel puţin două treimi din durata pedepsei, în cazul închisorii mai mari de 10 ani, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în alin. (1) lit. b) - d).”
Totodată, pentru toate cazurile de eliberare condiţionată nu se poate dispune această măsură „dacă pedeapsa prevăzută de lege pentru infracţiunea săvârşită, sau în cazul pluralităţii de infracţiuni, pentru una din infracţiunile săvârşite, este de 10 ani sau mai mare, decât după executarea efectivă a cinci şesimi din durata pedepsei.”

Cererea de percheziţii, soluţionată deîndată

În ceea ce priveşte modificările legislative privind percheziţia domiciliară, aceasta va putea fi dispusă la orice oră, chiar şi noaptea, în caz de flagrant.
„S-a constatat că termenul de 24 de ore poate constitui în unele cazuri. Noi propunem modificarea Codului de procedură penală - cererea procurorului prin care se solicită efectuarea percheziţiei domiciliare se soluţionează de îndată, nu în termenul de 24 de ore, aşa cum e prevăzut în prezent“, a declarat Ana Birchall.
„ART. 158 Procedura de emitere a mandatului de percheziţie domiciliară
(…)
„(5) Cererea prin care se solicită încuviinţarea efectuării percheziţiei domiciliare se soluţionează, de îndată, în camera de consiliu, fără citarea părţilor. Participarea procurorului este obligatorie.”
„(31) Percheziţia poate fi efectuată şi în intervalul orar 20,00-6,00 în cazul infracţiunii flagrante sau când percheziţia urmează să se efectueze într-un local deschis publicului la acea oră”, se arată în proiectul de OUG, postat pe site-ul Ministerului Justiţiei.

Extinderea competenţelor DIICOT

Ministrul Justiţiei, Ana Birchall, a anunţat şi că propune ca DIICOT să aibă competenţe extinse şi la variantele agravante ale infracţiunii prin răpire, precum şi la infracţiuni de sclavie.
În acest context s-a cerut suplimentarea numărui de posturi. „Numărul maxim de posturi prevăzut la art. 18 alin. (1) lit. a) și c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2016 pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, cu modificările şi completările ulterioare,  se suplimentează cu 11 posturi de procuror, respectiv cu 40 de posturi de personal auxiliar de specialitate, economic şi administrativ, numărul maxim de posturi prevăzut pentru Ministerul Public suplimentându-se în mod corespunzător“ se arată în proiect.
M.Sandu

Scrie comentariu

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului sau stergerea integrala. Site-ul www.curier.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


Nume:
Comentariu:



Cod:* Code


Vizualizari: 408

Fii primul care comenteaza articolul

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 


embedgooglemap.net

******* Hotel ILA - telefon: 0747943375 *******

  CurierTV - Televiziunea sufletului tau!
 
CurierTV - Televiziunea sufletului tau!
Intrebarea Curierului


Exclusiv
 Prima Pagina Curierul Zilei
Fii reporter!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Zi record

Marţi, 03.09.2019

--- 4.591 vizitatori unici ---





Horoscop zilnic

 
Flag Counter


PRchecker.info