Curierul Zilei - Vechea Dacie are încă fani în Polonia
PRIMA PAGINA arrow cultural monden arrow stiri cultural monden arrow Vechea Dacie are încă fani în Polonia

*** Programul Zilelor Piteştiului     *** Servicii Edilitare Mioveni se mută în casă nouă      *** Trebuie să vă înregistraţi la AJOFM      *** Ambasadorii SUA şi Japoniei vin la Ştefăneşti      *** Lucrări pentru redeschiderea Transfăgărăşanului     *** Şoseaua a luat-o la vale, cu asfalt cu tot     *** Şedinţe foto cu ursul la Barajul Rîuşor     *** Controale la Parchetele din Argeş     *** Un piteştean, în Siberia, pe motocicletă      *** Lacul Dîrvari, accesibil pentru toţi pescarii!      *** Fotbal la TV în weekend     *** CS Mioveni, remiză cu Academica     *** CS Mioveni - Academica Clinceni 1-1 (1-1)     *** Poenaru: „Nu ştim să ne apărăm!“     *** Eftimie: „Să vedem cînd ne dă şi nouă 11 m!“     *** România, tot pe locul 32     *** Doar campioana României în Liga Campionilor!     *** Adrian Tase, la Congresul de la Taipei     *** Numărul obezilor, în creştere în Argeş     *** Elevă din Mioveni a primit Bursa Ambasadorului Chinei      *** Baza de Agrement BEMO a intrat în renovare      *** Soţul agresiv, în arest!     *** DN 73 - Şoseaua morţii sau Drumul crucilor    

 
Vechea Dacie are încă fani în Polonia Imprimare E-mail
(5 voturi)
vineri, 13 septembrie 2013

Un piteştean, la întîlnirea clubului „Drum bun“ din Cracovia

Vechea Dacie are încă fani în Polonia

 

 Zilele trecute, a avut loc la Cracovia o întîlnire a fanilor vechii mărci Dacia, din... Polonia. Evenimentul a ajuns la a doua ediţie, a fost organizat de clubul „Drum bun“ al posesorilor de Dacii 1100 - 1410 şi al iubitorilor Ro­mâniei de acolo. Au fost invitaţi să participe la schimbul de experienţă posesorii de modele Dacia care nu se mai produc, cei sosiţi din Româ­nia fiind asiguraţi că nu vor suporta nici o cheltuială. Au răspuns invitaţiei doi sătmăreni, posesori de Dacii 1300 şi 1100, plus piteşteanul Că­tă­lin Filip, conducător al unei Dacii 1300 din 1975, perfect funcţională - cu care în 2009 a fost pînă la... Ca­pul Nord, în Norvegia.

Cătălin Filip ne-a povestit că a dat întîmplător de site-ul organizatorilor, www.drumbun.pl, şi le-a trimis un me­saj. De la Piteşti la Cracovia, dis­tanţa e de 1.000 km. A făcut şi o escală în Satu Mare - de unde distanţa e de doar 450 km - şi a pornit de acolo îm­preună cu ceilalţi doi şoferi retro. „Am mers împreună, prin Ungaria, cu 50 - 60 km/h, pe drumuri prin localităţi - sînt şi fără taxe şi, oricum, pe acolo, spre nord, n-au autostrăzi“, ne-a povestit el. Organizatorul întîlnirii, polonezul Mihai Levisky, un colecţionar de radiouri vechi şi aparate cu lămpi, dar şi de volume de Marx, cunoaşte, ca mai toţi fanii polonezi ai Dacia 1300, destul de bine limba română. Au participat în to­tal 32 persoane, din care 6 români şi un german mutat în Cracovia. S-au a­dunat 14 maşini, inclusiv un Fiat 125 şi o Volgă (cea mai nouă maşină fiind o Da­cie Break din 1994). „Unele erau cam mîncate de rugină, fiindcă cei de a­colo nu prea ştiu trucuri contra ei. Dar ziceau că maşinile noastre sînt bune şi ne-au învăţat şi limba, că le plăcea cum sună. Le mai plăceau şi oamenii de aici, peisajele şi mîncărurile, de pil­dă brînza de burduf“. Mihai, şeful clu­bu­lui, care deţine o Dacie 1100 din 1969, proaspăt recondiţionată şi pe ca­re „a scos-o în lume“ pentru prima oară cu această ocazie, a mai fost în Ro­mânia, în zona de nord, şi vrea re­vină ca să-i arate maşina fostului ei pro­prietar, din Salonta. Au fost de faţă atît poloneze care „vorbeau ro­mâ­neş­te fără pic de accent străin“, cît şi ro­mân­ce care predau limba noastră la Cracovia. Pentru toţi, s-au asigurat ca­za­rea şi masa, inclusiv cu preparate ro­mâneşti - cei din Satu Mare au fost ru­gaţi să aducă o parte din bucate din ţa­ră, contra cost.

O defecţiune pe traseu

În prima zi, participanţii au fost plim­baţi, cu un microbuz de epocă, prin Cra­covia. Apoi, s-au întîlnit într-o par­care, de unde au plecat într-un voiaj spre est, pînă într-un sat aflat la doar 300 km de Satu Mare. „Pe drum vezi destule Loganuri şi Dusteruri, dar oa­menii se uitau la maşinile noastre, mai ales că mergeam şi cu steaguri - cel po­lonez şi cel românesc“. Drumul, de 200 km, a fost presărat cu cîteva pe­ri­peţii - unul s-a rătăcit, iar pentru că se mer­gea prea încet, în coloană, lui Mi­hai „i-a fiert motorul“. „Avea capacul de la răcire prea strîns şi nici nu ştia să fi dat drumul la căldură - se mai încălzea el în interior, dar apa se ducea şi în acel circuit.  I s-a spart vasul de ex­pan­si­une, şi a durat ceva pînă am re­zol­vat, era frig acolo, la 11 noaptea, în zo­nă montană. Am pierdut şi meciul (a­tunci era România - Ungaria). El nu era nici mare expert în tehnică. I-am spus să pună în loc un bidon de 5 l, le­gat cu un cordon de plastic. Dar am mai întîrziat şi pentru că am cumpărat din greşeală electrolit de baterie în loc de apă distilată: a trebuit să spălăm şi cir­cuitul de răcire“, ne-a povestit Că­tă­lin Filip. Au ajuns, însă, fără probleme la pensiunea închiriată de organizator, unde au mai stat două zile. Timpul a fost umplut cu concursuri de tir şi în­de­mî­nare, dar şi cu spectacole - unii, in­clu­siv unul dintre sătmăreni, se price­peau bine la cîntat. Apoi au trecut pînă în Slovacia, spre Bardejov, şi au făcut şi o expoziţie de maşini. Nu putea lipsi nici masa românească - sătmărenilor li se trimisese vorbă să cumpere din ţa­ră unele bucate. Întrucît clubul pune preţ pe fotografiile cu tăbliţele care u­rează „Drum bun“ pe şoselele româ­neşti, iar piteşteanul a primit „premiul I“, pentru o poză de acest tip (făcută la Sulina). La întoarcerea spre Piteşti, Cătălin Filip a avut două mici pro­ble­me - o pană de cauciuc şi un bec de far ars. Ajuns acasă, se gîndeşte să se revanşeze invitîndu-i şi pe polonezi aici, eventual pe cheltuiala sa - în caz că altcineva nu va fi interesat de acest lu­cru.

C.Popescu

 
< Precedent   Următor >
embedgooglemap.net

******* Hotel ILA - telefon: 0747943375 *******

 

  CurierTV - Televiziunea sufletului tau!
Intrebarea Curierului



căutare personalizată

Horoscop zilnic

Google Analytics





































Sfinții zilei

Zi record

Luni, 7.05.2018

--- 3.901 vizitatori unici ---


 
 
 




 

Mersul trenurilor

Flag Counter