Curierul Zilei - Statuia fertilităţii, în faţa liceului
PRIMA PAGINA

*** Avea dreptate şi Farfuridi     *** Elevii din alte judeţe primesc fructe, argeşenii nu!     *** A murit judecătorul Marius Dumitrescu     *** PASTILA de UMOR      *** Percheziţii la evazionişti     *** Lovit în cap de creanga unui nuc     *** Doare penale pentru lemne      *** Marcaj rutier eronat pe strada Gruiului     *** Sportivă din Cîmpulung, cu Lamborghini în flăcări     *** Raliul de la Bucureşti încheie sezonul!     *** Favorite cu bănăţencele     *** Show cu elevii de la Brătianu!     *** Luptătorul Mihai Mihuţ, bronz la Campionatul Mondial!      *** Zekovic a semnat cu CSM Oradea     *** Liga Naţiunilor     *** FCSB va juca la Piteşti!     *** Trofee pentru fetele din Mioveni     *** Liga 1, Etapa 15    

 
Statuia fertilităţii, în faţa liceului Imprimare E-mail
(1 vot)
joi, 07 aprilie 2016

Statuia fertilităţii, în faţa liceului

# O operă, subiect de glume

 

 În faţa Colegiului Brătianu se află de ceva vre-me, în mijlocul unui rond de flori, opera „Nodul Generaţiilor“, de Gheorghe Iliescu - Călineşti (1932 - 2002), unul din sculptorii locali cu expoziţii şi lucrări în mai multe ţări. Amplasarea statuii marchează şi faptul că a fost absolvent al liceului. Sculptura a fost expusă şi la manifestările ocazionate de „Simfoniile“ trecute (de cînd alte opere au rămas părăsite în Ştrand). Totuşi, se pare că forma îi trimite pe unii elevi cu gîndul la prostii. Întrebaţi ce înţeleg din monument sau cu ce seamănă, băieţii din zonă ne-au spus că „seamănă cu... aia“, iar fetele rîd şi nu răspund.

Artistul mai are lucrări echivoce. De pildă, opera „Rugăciune“, deşi bine realizată, nu sugerează tocmai acest titlu privitorului obişnuit. Unii văd în el „litera C“, iar alţii se gîndesc la un organ sexual. Tema a fost repetată în multe variante, care, înainte de 1989, se numeau „Pe gînduri“. „Nodul Generaţiilor“ a fost realizată şi ea în vreo zece variante, cu diferite forme şi materii - lemn, gips etc. Dincolo de ermetismul limbajului, critica plastică spune voalat că artistul a apelat la simbolul antic păgîn al fecundităţii, falusul, fiind „tributar unui bagaj simbolic originar“, cum afirmă Bogdan Vişan, în „România Literară“. O monografie (de Cornel Constantinescu) mai arată că opera simbolizează „naşterea, fertilitatea naturii“, „ecouri difuze ale vechilor mituri“, artistul fiind „epidermic“, „senzual şi fantast“, „pămîntean şi teluric“, folosind „îmbinările de elemente, prin intruziunea unuia în altul“, fără „remuşcare“, căci „fantasmele lui sînt naturale“, exprimă  „anatomia herculeană“, „tema procreaţiei“, „silueta omului“, „corpul hărăzit cu voluptatea euforiei“.


Evident, nu se poate vorbi de vreo tentă pornografică, ci doar de adecvarea în faţa geamurilor unei şcoli. Întrebat deci de ce a fost mutată statuia pe locul din faţa liceului, unde exista înainte o mică parcare, viceprimarul Cornel Ionică ne-a răspuns: „Aşa a vrut proiectantul“. Iar  Adrian Oprescu, managerul Proiectului urban realizat de Primărie, cel care a mutat-o toamna trecută, spune că a făcut „ce e prevăzut în proiect“, deşi nimeni nu mai ştie cine a adus lucrarea în zonă, „oricum, demult“, doar că „înainte, statuia era sub copaci, nu prea se vedea, şi ce rost avea acolo?“. Cît despre potrivirea statuii despre procreere în faţa unui liceu, şeful de proiect recunoaşte: „De acord, am văzut şi eu despre ce este. Dar ce, e singura?“.

Şeful Galeriei de Artă, Augustin Lucici (căruia nu i s-a cerut părerea, mai ales că „e problema Primăriei“), îl apără pe autorul operei, pe care l-a cunoscut personal. „Sînt lucruri confidenţiale cu starea artistului. Dar n-a fost obsedat sexual. Lumea poate să intepreteze orice. E vorba de o structură împămîntenită, o alcătuire care pleacă de la compunere, distrugere şi recompunere într-o altă formă. Bărbaţii sînt tentaţi într-un fel sau altul să vorbească despre aşa ceva, dar obsesiile sexuale nu trebuie să fie dezvelite în ceea ce faci tu ca artist. Nu e ca în Occident. Noi sîntem un orăşel de provincie“. Fost profesor de Istoria Artei la Brătianu, Lucici înţelege confuzia elevilor. „Cît am predat, n-am vorbit despre fertilitate, că vorbeau ei în locul meu. Altceva nu au în cap. Copiii sînt periculos de exigenţi, că văd la televizor multe. Pe Dolce e Hustler ş.a.m.d. şi e normal să butoneze. Asta e situaţia de la care trebuie plecat. Nu vreau să-l fac pe sculptor că ar fi fost vreo cruce de închinat, dar el era serios. S-ar fi putut ocupa comuniştii de asta, să-i găsească nod în papură. Uite că nu i-au găsit! Îi găsesc puştii ăştia acum? Lucrurile pot să fie răstălmăcite. Aşa şi alte sculpturi din muzeu poţi să zici că seamănă cu o... Dar uite că nu sînt asta“, mai explică Augustin Lucici.

Călin Popescu


Vizualizari: 2468

Comentarii (1)
Scris de jan in 08-04-2016 10:13 - Vizitator
 
 
si totusi baietii au dreptate, iar fetele ramin ingindurate!!!
 

Scrie comentariu

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului sau stergerea integrala. Site-ul www.curier.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


Nume:
Comentariu:



Cod:* Code

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Precedent   Următor >
embedgooglemap.net


Google Analytics




































Zi record

Marţi, 16.10.2018

--- 3.988 vizitatori unici ---

Sfinții zilei

Horoscop zilnic

Mersul trenurilor

Flag Counter


PRchecker.info