Curierul Zilei - Trenul urban, potrivit pentru Piteşti
PRIMA PAGINA arrow RUBRICI arrow Politic arrow Trenul urban, potrivit pentru Piteşti

*** Punctul de pensie creşte semnificativ     *** Angajaţii de la Finanţe ameninţă cu greva     *** PASTILA de UMOR      *** Program nou la Zona de picnic Făget      *** Stadiul lucrărilor de investiţii executate pe domeniul public      *** 1092 de focare, 360.800 porci ucişi!     *** Volumul construcţiilor în scădere!     *** Expoziţia «Seminţe cu suflet», la Piteşti     *** Alege să nu fumezi!     *** Pensionarii aşteptaţi la bilete de tratament!     *** Primarul s-a ales cu camionul confiscat      *** Tînăr de 28 de ani, găsit spînzurat!     *** În arest după ce a spart o casă     *** Deţinuţii îşi pot executa pedeapsa acasă!     *** A murit şoferiţa de TIR care ajuta cîinii abandonaţi      *** Consumator de droguri, condamnat     *** Scandaluri sfîrşite la spital     *** „Meci greu, dar mergem să câştigăm“     *** „N-am primit nici o solicitare fermă”      *** Derby pentru supremaţie!     *** Vor să bată campioana!     *** 9 ani de la dispariţia lui Constantin Cârstea    

 
Trenul urban, potrivit pentru Piteşti Imprimare E-mail
(4 voturi)
luni, 01 mai 2017

Avem deja linia pe care poate funcţiona un metrou uşor

Trenul urban, potrivit pentru Piteşti

 

Zilele trecute, în Biblioteca Rectoratului Universităţii din Piteşti a avut loc conferinţa cu titlul „Forumul de mobilitate Metropolitană - Metropola inteligentă“, unde specialişti de marcă, foşti şi actuali oficiali în trasporturi s-au reunit pentru trei zile pentru a discuta ultimele tendinţe la nivel naţional şi european în transportul urban. Unul din cei mai apreciaţi Octavian Udrişte, fostul director al Metrorex, care i-a plimbat pe Ceauşeşti la inaugurarea metroului, este azi „promotorul mobilităţii urbane feroviare“, cum ne-a fost recomandat chiar de către unii organizatori. La discuţiile în aer liber, a remarcat linia ferată care trece pe lîngă universitate - şi a cerut hărţi, de la consilierul primarului, Dan Hodoş, cu care a rămas „să discute aplicat, pe hartă“ despre o posibilă rută de tren intraurbană, un fel de metrou de suprafaţă, „între Bascov şi Prundu“, „o idee“ care există şi la nivelul municipalităţii, după cum spune Hodoş.    

Dl Udrişte ne-a explicat viziunea sa, pe care, de altfel, a propus-o mai multor oraşe: „Dacă vrem să decongestionăm traficul, trebuie să oferim cetăţenilor un sistem de transport public atractiv, ecologic şi sigur. Vedeţi această cale ferată? Eu zic că poate fi ca S-Bahn-ul de la Viena - Stadt înseamnă oraş, iar Bahn, cale ferată. Deci, tren urban. Dacă noi am face puncte de oprire în unele puncte de interes - în care să vină din 15 în 15 minute, din 20 în 20, cum o putea, se poate integra în transportul public local. La Tîr­gu Mureş, oraş care e traversat de cale ferată pe la jumătate, s-a făcut un studiu şi se vrea acum introducerea unei suveici între Reghin şi Luduş, cu amenajarea, pe teritoriul urban, a mai multor puncte de oprire, cu peron. Trenul CFR-ului merge pe aici la Curtea de Argeş, iar cînd vine de la Bucureşti, în loc să stea în gară două ceasuri pînă se întoarce, poate să meargă încoace şi să se întoarcă. Chiar dacă autobuzul, să zicem, vine mai repede, acela poluează, aglomerează, face accidente - şi noi sîntem pe primul loc în Europa la rata de accidente rutiere. Pe cînd dacă ştii că ai trenul la o anumită oră... În alte oraşe, nu s-a făcut pentru că CFR Infrastructură n-are bani să facă amenajarea peroanelor. Dar la Tîrgu Mu­reş, s-a angajat Primăria să le facă, iar CFR a zis că bagă trenul. Dacă e în pierdere, diferenţa de tarif o plăteşte statul, pentru că e o prestaţie cu caracter social, deci nu plăteşte autoritatea locală.“  Într-o a doua fază, proiectul poate fi extins şi spre localităţile din jur. „Peste tot în lume, calea ferată e inclusă în sistemul de transportul public integrat în aglomerările urbane. Oraşul are în jur şi suburbiile: zone industriale, comerciale şi rezidenţiale. Oamenii vin de la vile cu maşina, dar de la frontiera noastră de vest încolo, pentru aceste aglomerări există şi o alternativă, care diminuează mult navetismul cu autoturismele personale: a­ceasta se bazează pe sistemul feroviar, coroborat cu sistemul park&ride. Linia căii ferate nu trece prin toate satele, dar poţi să vii pînă la ea cu bicicleta, motocicleta sau maşina şi acolo ştii că găseşti o parcare gratuită, iar trenul vine la o anumită o oră şi te duce în tîrg. Aceasta este linia europeană. De la Piteşti, ar trebuie făcut racordul trenului metropolitan către Mărăcineni-Miceşti (pe această rută circulă lucrătorii în industrie), apoi direct la Mioveni - acesta e viitorul, mai degrabă decît varianta ocolitoare cu Gropeniul“, consideră Octavian Udrişte, care ne-a povestit şi cum a fost cu Ceauşeştii la prima călătorie cu metroul: „A fost festivism mult, dar am avut o satisfacţie, că pe semnătura mea s-a dat metroul în exploatare - eu răspundeam de trenuri, cea mai slabă verigă din sistem. Au fost încîntaţi, mai ales că el ţinuse să fie un metrou 100% românesc, nu ca în celelalte ţări comuniste, făcut cu ruşii. Ne-a felicitat, dar era foarte reţinut. Era una din realizărili lui.“

CFR aşteaptă propunerea

Prezent şi el la conferinţă, directorul general al CFR Călători e în principiu de acord cu înfiinţarea unui tren urban prin Piteşti. „Linie avem? Atunci, haideţi să discutăm!“, ne-a spus Iosif Szentes, trimiţîndu-ne, pentru „problema tehnică“ la „colegul piteştean“, directorul general adjunct operaţional al societăţii, Marcel Litră - şi el, favorabil ideii. „Pentru CFR ar fi interesant şi ar trebui ca noi să băgăm tren, dar trebuie să dorească autoritatea publică locală, pentru că în anumite puncte de oprire trebuie să dezvolţi infrastructura, adică puncte de acces cu peron şi dale să coboare călătorii. Noi chiar propusesem la un moment dat ceva pînă în Bascov - şi ar fi puncte importante în zona Podul Viilor, în Piteşti Nord (în spatele UCB, unde dimineaţa e solicitat şi am văzut autobuze Dacia plecînd de acolo), la barieră la Subansamble, unde era cînd­va Textila, apoi la CPL, la Lazăr, şi în Bascov. Aici, aproape de Centru, la Rectorat, unde linia e ridicată, ar trebui nu doar o platformă, ci şi o pasarelă, să nu coboare lumea pe trotuarul de lîngă calea ferată. Dacă Primăria şi direcţia ei de Urbanism ar face punctele de acces, noi avem Săgeţile albastre pe această secţie, unde oricum încercăm să îmbunătăţim traficul. Dacă stăm să ne gîndim, o parte a oraşului este pe partea stîngă spre Curtea de Argeş, iar o parte, în dreapta - zona industrială, cu tot ce înseamnă Depozitelor. Acolo ai putea să aduci călători pentru magazinele de acolo, plus industrie - că sînt şi fabrici.

Numai că trebuie calculate bine opririle şi acolo, dacă se poate, să întoarcă şi transportul public local, ca să preia fluxul de călători şi să-l ducă în oraş. Inclusiv pînă la Bradu, la Petrochimie, se poate merge. Dacă autoritatea publică locală are un studiu, face un proiect şi propune, noi, CFR-ul sîntem dispuşi să punem trenuri la ce oră doriţi, chiar dacă rentabilitate nu există, la început“, spune Litră, căruia chestiunea extinderii i se pare mai complicată: „Am avut şi discuţia asta cu Dacia, în anul 2012, cînd le-am zis că aş vrea să le duc eu călătorii, cu Săgeţile, direct în uzină, pe traseul Piteşti - Goleşti -Ciumeşti - Uzină (deşi planurile din anii ‘60 erau să se taie prin Bascov şi s-ar fi putut şi pe la Podul Viilor, dacă făcea o linie care să reducă în mod real traficul).  Dar cei de la Dacia au zis că salariaţii nu trebuie să meargă mai mult de 15-20 minute pe jos pînă la locul unde se urcă în autobuzul care îi duce direct în U­zină. Noi voiam să-i aducem în Nord şi de acolo să plecăm, dar din Trivale trebuia să îi luăm cu autobuzul, or, ei au spus că aşa se întîrzie la ora de intrare pe bandă“, explică adjunctul CFR Călători.

Extinderea spre comune, un proiect vechi

Adrian Diaconescu, şeful Secţiei L1 Piteşti (care ţine de CFR Infrastructură), nu vede nici o problemă să circule chiar şi un operator privat pe acea linie: „Pe noi nu ne-ar afecta cu nimic, dacă ar circula un privat în ferestrele de circulaţie ale trenurilor de călători. Dar ar trebui investiţii făcute de către primărie sau Consiliul Judeţean, dacă se iese din oraş. Trebuie plătită o taxă la CFR infrastructură, să se folosească o locomotivă autorizată (poate să fie şi second-hand), personal autorizat şi aviz de la infrastructură, pentru amenajarea staţiilor. Din păcate, astea costă, şi se poate să nu primească subvenţii, de la stat, dacă e doar pe zona Piteşti. Iar preţul trebuie să fie ca la Publitrans, altfel, n-o să circule nimeni. Aşa ceva există la Berlin, la Viena. La noi sînt proiecte la Tîrgu Mureş şi Sibiu. Dar la Bucureşti sînt acele inele, cu atîtea întreprinderi, şi tot nu se face. Francezii au vrut să facă de la Goleşti la Mioveni, au vrut francezii să facă, dar infrastructura proastă nu permitea să ajungă în 20 de minute, cum voiau ei. Şi dl Nicolescu voia să facă tramvai uşor spre Mioveni - problema e cine finanţează“, se întreabă Diaconescu. Şi directorul Publitrans, Manuel Rotaru, vede avantajele, dar îşi păstrează un scepticism în privinţa realizării unei extinderi a căii ferate spre comune. „Necesitatea acestor legături ar trebui să rezulte din Planul de Mobilitatea Urbană Durabilă, ca soluţii. Din păcate, momentan PMUD-ul este doar urban, nu metropolitan. Şi contractele de servicii se fac pe Piteşti, fiindcă aşa sînt constrîngerile legale azi, ca să nu pierdem bani. Poate în 2019, cînd expiră iarăşi contractele transportatorilor, să se pună din nou problema. Dacă s-ar dori, am putea să luăm chiar planul de transport de pe vremea lui Ceauşescu, şi acolo vedem exact zona metropolitană. Ar fi o variată şi cu racordul la Gropeni spre Mioveni - e vorba de doar 2 km, locul cel mai apropiat între linii, ca să nu se ocolească pe la Goleşti. Ar trebui însă pod peste Argeş, ca să poţi intra în Mărăcineni şi să ajungi la Mioveni, cu o capacitate mai mare de transport decît autobuzele“, a comentat Rotaru.
Călin Popescu

Vizualizari: 5201

Fii primul care comenteaza articolul

Scrie comentariu

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului sau stergerea integrala. Site-ul www.curier.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


Nume:
Comentariu:



Cod:* Code

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Precedent   Următor >
embedgooglemap.net


Google Analytics




































Zi record

Marţi, 06.11.2018

--- 3.709 vizitatori unici ---

Sfinții zilei

Horoscop zilnic

Mersul trenurilor

Flag Counter


PRchecker.info